Việt Văn Mới
Việt Văn Mới





FLÖDANDE TID


HEJDA TILL KÄRLEKEN



                            tid, virvlande i själen ... kära älskare
                                     Varje höst dör, de gröna bladen byter färg, det gula slits
                                     Långt borta, plötsligt, tyvärr, efterlyst kärlek
                                     Jag gick ensam tidigare, kärleken var för länge sedan, eller fortfarande i drömmar ......


Liksom två rökelsepinnar för Tran Van Chieu och Nguyen Van My var på slagfältet före och efter 1975 år.


À: le poète Tran Van Le et le poète Phuong Tan (TrườngSơn)

S amtidigt med kampanjen för den 1: a amerikanska infanteridivisionen tilldelades Phuong för första gången Lai Khe tillsammans med andra lagkamrater: Lam, befälhavaren för andra divisionen, Tran, Vu med enheten för korpsenheten. De kör . De avgick nyligen också från den första som befordrades till korporal.

Hela vägen från Di An-basvägen, genom Phu Loi, över Binh Duong, på bussen sov alla och lutade sig på sina personliga ryggsäckar, bara Phuong satt precis bakom Lam. Efter ett tag rullade bilen fortfarande på Highway 13 som USA just hade täckt med plast över Ben Cat. Efter att ha gäspat en lång, chockad sin uniform och fortfarande tittade fram i bilen talade Lam:

- Om några minuter kommer Phuong att känna till Lai Khe!. I Lai Khe har vi två "sympatisörer": den ena är två Cac, barberaren i byn, i själva verket är han en nedsänkt polis från polisgrenen i Ben Cat-distriktet. Den andra personen är farbror Binh. Farbror Binh är väldigt bra. Jag är från norr, jag arbetade för en plantage men nu gör jag ingenting längre.

- Phuong kommer också att känna ansiktet på Lan, dotter till farbror Binh. Ms Lan är Lams "speciella sympatisör".

Herr Tran, nu vaken när han hörde Lam tala, satte armbågarna på Phuongs revben medan han talade och avbröt Lam retande.

- Miss Lan är så vacker, herr Phuong! Även om de uppmärksamt håller ratten, korporal De skrattade också hårt.

- Söt ! Vilken vacker men vacker! Du vet något som är väldigt pratsamt. Lam mumlade som svar på de två som retade honom, men det avslappnade leendet i hans ansikte speglade samtidigt det han just sa.

Vu är också vaken. Fem personer i bilen skrattade tillsammans.

Bilen stannade framför kontrollpunkten. Två vietnameser, en polissergeant och en militärpolissergeant med märket från 3: e kåren på en kortärmad arméskjorta. Bredvid de två vietnameserna finns två M.P. Amerika - amerikansk militärpolis - märke nummer 1 röd.

Efter hälsningsproceduren fortsatte bilen att byta hjul och lämnade huvudvägen, motverkad under gummibladen på en liten väg, som höjdes ganska högt så att två blixtlåsbilar kunde korsa varandra. Asfalterade men flingade på grund av cirkulationen. . Cirka tio minuter senare parkerade bilen framför andra divisionskontoret i slutet av ett långt tegelhus med en ganska hög men gammal men ändå solid grund, gemensamt med US Brigades befälhavare.

Människor fortsatte att gå ut ur bilen, gick till rummet för att ordna sina arbetspositioner och följde sedan Lam, efter att han gick till sin amerikanska kollegas kontor för att meddela teamets närvaro, tillbaka till bilen med fiskryggsäckar. Jag var lite lättad över att gå till tältet som amerikanerna tillbringade tillfälligt med vietnamesiska kollegor under sin tid att arbeta här.

Vid middagstid var solen hög, glittrade och kraschade genom bladen på de ganska täta gummiträd som inte räckte för att täcka det motsatta, och källaren värmde upp atmosfären.

Tältet är alltför bekant för de gamla medlemmarna i laget men nytt för Vu och Phuong.

Phương såg ingen skillnad mellan de vietnamesiska tälten och de tre eller fyra gånger större fälttälten för de amerikanska enheterna som stod i närheten. Det var bara ett tjockt lager mörkgrå khaki med en svag oljelukt.

Som om de hade en vana, Tran och korporal. De gick tillbaka och sköt tältdörren över och band den till sidorna.

- Fan! För het! Du kom ut och drog ut en sida för att lindra värmen, men den här låten kan inte ligga. Tran beställde precis korporal. De ringde:

- Vu, Phuong, hjälp dem med en hand!

De två männen gick snabbt, tillsammans med dem, band ena sidan av tältet till en tunnel. På cementgolvet, i tältet, hade redan 6 säckvävfältbäddar uppställda i två rader och inget annat.

De pekade på källaren och sa till Vu och Phuong:

- Vårt lags bombskydd men behövde aldrig använda det.

Bunkeren är täckt med tjocka lager av sandsäckar; puckel upp högt; fladdrar några gula gräsbuskar, spirande papiller. Vu och Phuong var nyfikna, de framför dem följde varandra och gick in i tunneln. Inuti är taket i tunneln högt, så båda står upprätt och går runt. En amerikansk plywood som är tre och fyra tum tjock är en ganska stor säng med tre eller fyra personer som kan sträckas ut.

De två klättrade upp och gick ut ur källaren. Vu gick in i tältet medan Phuong fortfarande stod utanför och vakade över sina grannar, det amerikanska detektivföretaget, enligt Tran. Grannarnas tält lyfts högt och kompakt på alla fyra sidor, så Phuong kunde tydligt se möblerna inuti. Fältsängarna var uppradade i två rader, och ändarna på sängarna låg nära sidan av tältet. Ryggsäckar och skjutvapen ligger tätt vid huvudet på varje säng, så gången är mycket rymlig. Tältets ägare är alla nakna, huden är röd som kokt räka, bara ett par shorts-jag på dem. Vissa ser ner i en liten spegel i handflatan, med den andra handen en rakhyvel eller en handduk för att tvätta håret, ansiktet och näsan för att ta bort alla de röda, svarta fläckar som de har. huvud, nacke, händer och fötter i kamouflage och förbereder sig för att gå till ett bakhåll utanför basen varje eftermiddag.

Människor gick ut till bilen för att kontinuerligt ta med ryggsäckar i tält och slå demborsta bort det röda dammet som är stängt på sängytan, dra ut möbler och förbereda dig för att sova. Efter att ha avslutat arrangemangen är det dags att gå till mess-hall - cafeterian - för att äta lunch. Efter att ha ätit, med undantag för korporal. De stannade för att göra nödvändigt arbete för teamet, de återstående tre personerna hoppade in i bilen som Lam körde till kontoret för att ta emot dokument från brigadesidan och delade sedan upp arbetet.


♣ ♣

US 1st Infantry Division 2nd Brigade ligger i en gammal fransk gummiplantage. Tegelhusen i basen är enheterna. "Schackbrädets" zoner är uppdelade ganska regelbundet, fortfarande intakta raderna av gummiträd i linje med disciplin och stiger högt men inte smärtsamt eftersom de skärs till blöder. Stora och små khaki militära tält proppade under gummibaser bredvid högar, tunnlar och armébilar. Highway 13, den nationella motorvägen "Thunder Road" som leder från Binh Duong upp till Loc Ninh på basen var täckt med lager av taggtrådsstaket.

Basen såg ner i en skogsklippad dal som sträckte sig till krigszonen D. Rätt ovanför dalen, upphängd i basen, var en motorcykelport som kunde passera genom, ett civilt distrikt. Det är en by med en frisersalong, tvättomat, en liten marknad och gamla tegelhus, de flesta som bodde i huset innan de arbetade på en gummiplantage har bytt till entreprenörer. tvätta amerikanska kläder eller arbeta i messe-hall, PX ... bostad.

Till höger om ingången till byn finns ett nytt område med små halmtak följt av andra större hus intill med skålar och tallar målade med färgglada färger för att fånga ögat. Det nya området är slappt, promenader för att sova under dagen, men när solen bara kommer ner, finns det en fackellampa, en stark doft av läppstift, ljudet av glas som kolliderar kolliderar och utseendet på flickor från landet Rösten är fortfarande djärv och rustik på landsbygden. Detta är ett speciellt område, som är långt och omger det mesta av basens hörn, endast åtskilt av ett taggtrådsstängsel som lätt kan passera.

Det speciella området för amerikanska krigssoldater bort från komforthuset efter döda och levande marscher är också en fristad för unga flickor som tvingas lämna sitt hemland för att arbeta som byteshandel på jakt efter ett liv.

Ingången till byn kontrollerades strikt av den amerikanska militären med stöd av den vietnamesiska polisen från Ben Cat, så sedan närvaron av andra brigaden här fanns det ingen viktig incident om säkerhet och ordning. Vilket händer.

På eftermiddagen, efter att ha följt löjtnant Lam för att besöka Mr. Binh, bjuder Phuong och Vus familj på sig pansar och hjälmar med kamouflagennät varandra för att göra en runda med att utforska specialområden med fantasifulla röda och gröna lampor. .

Vid midnatt, när de gjorde en runda med att besöka alkoholbarer, var de båda uttråkade att hitta tillbaka till tältet för att sova.

Lyckligtvis för båda behövde Vu och Phuong inte ligga på fältsängens tjocka tyg utan lade ryggen på två mjuka kuddar ... när de träffade två västerländska tjejer, ingen läppstift, ingen smink, bilder som att jobba i en viss mess-hall på marken.

Den yngre syster som heter Tu har en smal kropp och den äldre syster som kallas "bearbetning" Hai är mer fyllig.

Tu, den yngre systern visade tillgivenhet för Vu, viskade de två personerna igen. Tvärtom är "bearbetning" av Hai mer diskret än sin bror, ler mindre men hennes leende är väldigt charmigt med två små gropar på kinderna. "Syster" Hai sa bara för att svara Phuong, svaret är inte besvärligt men skonsamt.


♣ ♣

Även vid 23 års ålder; ett ljust ansikte, en lång kropp, för att inkludera en stilig typ och en förmåga att tala; Men Phuong vet aldrig riktigt vad kärlek är, en passionerad och passionerad kärlek som hon läser i sina noveller och litterära romaner. När han gick i skolan valde han avsnitt C, litteraturavdelningen; Han brukade skriva dikter, men han skrev bara dikter på ett vänligt sätt att ibland skicka tidningen Bell, Song Than ... och sedan vara stolt över att han också har publicerat poesi. Men de flesta dikter som Phuong gjorde och skickade var bara den person som ansvarade för tidningens poesisektion som utdragit en eller två kapslade meningar från "analysen" samtidigt som dikterna också citerade en eller två rader i "förskolan tentor "." framtida "andra artister, unga människor med drömmar om professionella poeter. Förutom berättelsen om att sitta och fantasera om att skriva dikter länge och det faktum att Phuongs läxor bara gillar att höra Trinhs berättande. Först "gillade Phuong bara" lite ", gradvis" gillade Phuong "att lyssna i en hel timme, inte uttråkad förrän hennes mamma var tvungen att ropa från huset: - Bjud in två" farföräldrar "ner för att äta! Herr Trinh, en man som kallade sin far för "brors bror", befann sig i "permanent arbetslöshet" eftersom han hoppade av från armén innan han emigrerade till söder 53 när han precis tog examen från Officerskola Da Lat. Vilken allmänhet eller privat byrå accepterar dig att arbeta. Vid den tiden var fader Phuong fortfarande i överste Le Quang Tungs specialstyrkor, men det fanns inga vuxna utom Phuong, så Trinh kom att bo hos Phuong på övervåningen. Trinh berättade för Phuong om sin politik, president Diem, Caravelle-gruppen, general Nguyen Chanh Thi, Phan Lac Tuyen ... till general Nguyen Son, general Vuong Thua Vu, överste Ho Han Son ... dessa "myter", "idoler" har fascinerade Phuong, så historien om pojkar och flickor är bara en trivial fråga. Phuongs första så kallade "kärlek" var när hans familj fortfarande var vid tågport nummer 6 när han gick till Truong Son High School. Phuong-dynastin ligger i slutet av bosättningslägret Tan Sa Chau. Framför huset sprang tågspåret från Ben Thanh-marknaden, genom Hoa Hung till, den andra sidan var närmare järnvägen, det fanns tre eller fyra hus. En av dessa, med ett lummigt kaviar, är fru Dai Nams hus och kallar det för att hennes man arbetar på Dai Nam-biografen utanför Saigon. Fru Dai Nam och Phuongs mamma interagerade ofta med varandra eftersom de båda delade samma dagliga hobby som de aldrig kunde glömma, att äta betel. Dai Nams farföräldrar har två barn, en pojke och en flicka. Född är en äldre syster, en 15,16-årig kvinnlig student med en lång, smal kropp och sin gående figur, hon är "glad och glad". Sinh deltog i Le Bao Tinh High School. Varje morgon fram till skoltid cyklade Phuong med sin cykel till Truong Son och fröken Sinh insvept i en vit ao dai försiktigt med flöjtben på trottoaren Truong Minh Giang ner till Le Bao Tinh bredvid en vän.

Allt var mycket normalt, inget värt att nämna förrän en kväll.

Phuong lånade sin syster en cykel för en åktur. Det gick inte som sagt, men det tog en timme eller så. Eftersom Phuong var rädd för en trafikolycka, var Phuong tvungen att gå till korsningen på huvudvägen för att hitta den. Här, varje kväll, mitt i korsningen mellan tågporten och hörnet på en väg som leder in i byggnadskomplexet, tänds fackellamporna, dussintals massor av varor, sitter med dussintals matbilar. Dricker tofu, näringsrik ginseng , ... tillräckligt med rätter att spela på natten. De flesta av kunderna från omgivningarna går ut och äter och äter middag.

I mängden blandade vuxna och barn vandrade Phuong omkring, ett tag senare träffade han också sin syster som åt en kopp kokande te, bilen låg på marken. Han lutade sig ner, ställde upp bilen för att lämna sin bror med en kopp te och ledde bilen ut ur mängden.

Plötsligt kände Phuong att någon såg på honom ... ett par mörka ögon ... Född i kundmängden var det sant att fru Sinh stirrade på honom. De två såg på varandra och log tillsammans innan de faktiskt avvärjde blicken.

Under de följande dagarna, med den aktiva interaktionen mellan syster "kontaktperson" utbytte Phuong och Sinh känslor. Kärleken fanns bara snyggt i några dussin brev och stoppades sedan på grund av det första mötet, Phuong hade en känsla av att han fick "klättra i ett träd" av Miss Sinh. Två dagar senare packade Phuong upp alla brev som hon skrev till honom, inklusive de torkade, doftande kronbladen, och bad henne att överlämna handen åt henne. Hon rymde paketet och frågade Sinh och sa att hon bad om ursäkt till Phuong för att hon också ... glömde datumet den dagen).

Kärlek, om så kallad kärlek, kom till honom igen när han besökte sin farbror och kusiner. Hans farbrors hus ligger på en tre våningar lång gata, bredvid Thi Nghe-marknaden, på vägen nerför bron med utsikt över floden. Phuongs besök görs ofta varannan eller var tredje dag, för vi två älskar honom som en son och hans tre systrar är mycket nära och nära sedan han var 4,5 år gammal. När han kommer till sin farbrors hus har han en vana att sätta upp en låg trästol framför sitt hus för att observera marknadens livliga aktiviteter.

En lång, smal, vacker flicka, om inte vacker, bär två vattentankar till sitt hus, bara fyra hus från Phuongs farbror.

- Con Lien, den lilla är en skatt! Babysyster, berättade en av hans kusiner.

Fröken Lien bar bara över, bar lådorna medan han tittade på honom, den konstiga killen varifrån man skulle sitta för evigt ... till en början var det inget utbyte av leenden utan bara genom att famla, först tittade och sedan en överblick för att följa till slut , båda ser på samma trasiga. När det gäller Phuong är den flickan också "bra", men bara "lämna den där" kommer inte att gå någon annanstans än att skynda. När det gäller flickan var det mer realistiskt: Phuongs två kusiner blev förvånade eftersom "innan det var hon mycket farlig, hon pratade aldrig med Lien, hon skulle komma över till mitt hus för att spela, låna detta eller det här objektet Gilla nu ... ", sa Thu, Phuongs äldsta kusin.

Hon "bar vatten" fram och tillbaka för att interagera med Phuongs två kusiner så att en dag, var, log och log och gav Phuong ett litet brev. Phuong öppnade och läste några korta ord från Lien för honom:

  Möt på toppen av Thi Nghe Bridge klockan 6 på morgonen
          Glöm inte !
         Lien

När jag fick brevet efter att ha läst Phuong brydde jag mig inte mycket för ... på morgonen, om jag var tvungen att stanna uppe för att cykla från tågporten till Thi Nghe ... skulle jag hellre dö. Phuong kom inte till mötesplatsen för att hon inte ville dö.

Phuong glömde också Lien tills ... den dagen var nästan klockan 11 på eftermiddagen och såg honom gå förbi henne, gå fram och tillbaka på trottoaren bredvid en tobakshandlare.

Plötsligt från avstånd såg Phuong en cykel, två vackra tjejer satt i bilen. Cum, Phuong knuffade Phuongs revben och sa högt: Dessa två små är "släta", bro! Phuong tittade noga. Något bekant ansikte.

- Jag är död, man!

Phương slog bara ut och sa till henne ... "fick" Lien hoppade från cykeln, rullade fortfarande ... nerför gatan och rusade för att krama Phuong.

Diem fick panik och gick iväg. Detaljhandelscigarettförsäljningsflickan vände också bort blicken. Cykeln stannade vid sidan där Phuong och Lien stod. Oroligt att tänka på hur man ska svara, ljudet av flickan som fortfarande sitter i bilen ringer Lien i tid för att rädda Phuong:

- Lien, skynda dig! Det är nästan dags!

När hon hörde ditt samtal släppte hon händerna och slutade krama Phuong och sa snabbt till Phuong:

- Jag är vid 40, gränd 260 på denna gata. Du gör det enkelt. Nu måste jag gå till jobbet. Jag jobbar på Olympia. Jag väntar på att du hör!

Avslutade meningen utan att vänta på Phuongs svar, grep Lien Phuongs hand och ryckte av den och släppte sedan handen och vände benet bvill komma in i bilen. När cykeln var borta kom Kiem ut från hörnet och frågade Phuong:

- Vad gjorde ni "folk" men "folk"-barnet kramade dig som en tjuv?

- Jag gjorde ingenting! Jag gjorde ingenting!

Faktum är att Phuong inte har "gjort" något "med Lien.

Phuong båda svarade dig och gick hastigt iväg. Kommer att fly från de konstigt misstänkta blicken från Kiem och hennes återförsäljare.

Mer än två år senare gick Phuong till arbete på ett utbildningscenter för Montagnards. En kväll under en semester från Pleiku tillbaka till Saigon kom han plötsligt ihåg Lien. Phương åkte till Olympia.

Danshallen var full av människor och kunde inte hitta ett bord att sitta på. Phuong frågade en värdinna och väntade ute på grund av den höga musiken under rött och blått ljus. En stund senare kom Liên ut. När han såg honom steg Lien framåt, också mycket smidig och smidig:

- Lång tid vi ses. Var är du? Lien skakade handen och skakade handen.

Lien skiljer sig fortfarande inte från föregående dag. Klänning tätt klänning. Lien är fortfarande vacker, en gammal skönhet.

Lien bjöd in honom för att Lien ville dansa med honom en valse. Phuong vägrade eftersom Phuong inte kunde dansa. Han bjöd in Lien att gå en promenad och prata.

När de lämnade danshallen i nattljuset gick de två hela vägen från Olympia ner till Taxe köpcentret, förbi Nguyen Hue till tågstationen. Phuong höll inte i händerna eller kramade Liens midja som andra par, men han gick bara nära Lien. När han gick kände Phuong sig trött på benen och erbjöd sig att föra Lien tillbaka till Olympia. Lien nickade. Gå framför trappan till diskoteket. Fortfarande inte en kyss, fortfarande inte ett datum, Phuong sa adjö till Lien:

- När du kommer tillbaka, kom ihåg att komma och träffa mig!

Den sista meningen Phuong hörde Lien säga.

Sedan gick Phuong aldrig för att träffa Lien trots att han kände Lien Thuong. Phuong "älskar" tre gånger, älskar för att han är bekant, älskar för att "människor" tittar och tittar på "människor" ... Han "älskar" men han äter fortfarande gott och sover, även om hans hjärta ibland är lite förvirrat.

♣ ♣ ♣

Den kvällen kramar Phuong hjälmen till sin "syster" Hais hus. Även om hon inte var inbjuden stannade Phuong bara naturligt för att "syster" Hai inte sa till honom att lämna huset längre, på andra sidan var Vu fortfarande stationerad i huset till "syster" Hais syster. Natten till Lai Khe var på natten och tittade tillbaka, inte säker på att hitta ett sovande tält, men kanske hade hon fortfarande problem med de amerikanska vakterna.

Under hela natten stannade Phuong med "Syster" Hai i sängen. Först pratade de två avslappnat.

- Du är Tonkin, du måste vara en bra sångare? sa "syster" Hai till Phuong.

Vilket ämne, än mindre sång, Phuong klassificeras som bra. Precis så "tände Phuong på telefonen" för att sjunga för "syster" Hai. Efter varje sång är det kritik mot "Phuong ca är väldigt bra" och de två skrattar tillsammans. "Syster" Hai hörde Phuong sjunga (sjunga) hela Bergsflickan Sjunger, Harpens röst, Brevet, ... till Min syster, Farväl, Hejdå min älskling ... Låten "Sister" Hai gillar mest som Phuong också har att sjunga mest är Ledsen Sång.


.................................................. ...................
Det regnade fortfarande, vem väntade på ... vem väntade på
Båten är långt ifrån kajen, i hopp om att återvända, eller har försvunnit
.................................................. ...............


Precis så fram till gryningen avslutas programmet "musik" tillfälligt här "med belöningen att" bearbeta "Hai för Phuong är en kopp varmt kaffe.

Nästa morgon, utan datum, gick syster Hai till jobbet och Phuong satte på sig rustningen med hjälmen i handen och väntade på att Vu från Tus stuga skulle komma ut, båda gick tillbaka till basen. till frukost.

Några nätter senare åkte Phuong med Vu till byn igen. Phuong trodde att "syster" Hai utmanade honom, men "Ah vaincre sans péril, på triomphe sans gloire." - om erövringen inte är farlig, då är inte segern härlig, i övrigt är det bättre att stanna uppe på natten bredvid "bearbeta" Hai än att ligga ensam på en fältsäng, men det är möjligt att ett tomt tält utan att sova . Några nätter vill Phuong också "gå långt, gå närmare" med "syster" Hai, men hon kan inte nå sitt mål. Men varje eftermiddag faller "syster" Hai som väntar och välkomnar Phuong.

En halv månad senare följde Phuong sina lagmedlemmar tillbaka till Di An utan att meddela sin avgång till "syster" Hai. Phuong undrar aldrig varje kväll "syster" Hai väntar fortfarande på Phuong eller inte?


♣ ♣ ♣

Efter sex månader skickade Sinh tillbaka Lai Khe för att återvända till Phuong och gav Phuong ett papper som var veckat till privat. Enligt Sinh fick Sinh detta papper i mer än en halv månad. Phương öppnade papperet, helt enkelt med bara några rader med böjda bokstäver:

  Jag vill träffa dig.
         Du,
         Två.

Efter att ha läst Hais ord ville Phuong också se Hai igen för att se om det var något viktigt som Hai ville berätta för Phuong, sedan sa hon till sig själv att hon skulle komma och se Hai när hon var Lai Khe, så hon brydde sig inte om vikta papper. 4 till.

Tiden går snabbt. Denna resa till Lai Khe åtföljdes endast av Vu och korporal Thac. På vägen nämnde Vu fru Tu och fick Phuong plötsligt att tänka på "syster" Hai. Förutom att "bearbeta" Hai kände Phuong inga andra kvinnor här.

Lai Khe-baslägret har förändrats.

Det speciella området utanför byn försvann. De små halmtaken, inklusive Tu-huset och "syster" Hai-huset, är också borta. Livet i byn var helt tyst.

Två dagar följde Vu Phuong och körde för att leta efter de två systrarna "syster" Hai i messhallen, på platser där vietnameserna tidigare arbetade i hopp om att en av de två systrarna fortfarande var närvarande i Lai Khe. Phuong frågade två De sjunkna polisfrisörerna, frågade Phuong några av tolkarna som arbetade i brigadenheterna ... Ingen kände Hai, helt enkelt för att Hai kanske inte var namnet på papper. i söder. Alla gav Phuong en detalj: På senare tid var många vietnamesiska tjejer i basen tvungna att sluta jobbet och hade lämnat Lai Khe.

När Phuong återvände till Di An berättade Phuong inte för Hai. Hai, Hai lämnade för alltid Lai Khe för att återvända till ett visst område i hemstaden Hai eller Hai, Phuong visste aldrig vart man skulle gå!

Hai, innan han måste åka, gav Hai Phuong ett enda vittne och äntligen sa adjö:

  Jag vill träffa dig.
         Du,
         Två.

"Syster " Hai lämnade något i Phuongs sinne som är svårt att beskriva med ord, lite ledsen, lite ånger, lite förvirrad, särskilt de två orden "varför".

Varför frågade inte Phuong Hais klara namn? Varför frågade inte Phuong Hais hemstad? Varför frågade inte Phuong om Hais man och barn ... medan Phuong hade mer än tillräckligt med tid att fråga. Det knubbiga ansiktet med två små mynt på de mycket "charmiga" kinderna för "bearbetning" av Hai var inte särskilt tydligt i Phuongs sinne. Hela kroppen av "bearbetning" Hai, köttet är inte så bekant med lukten att även en kyss ännu inte är tillgänglig. Rösten, det mjuka leendet att "bearbeta" Hai ... allt svagt, tråkigt, silver som en doft, bordet som ett moln, som röken från Phuong-rökning ... nonchalant Charmen strålar ut för att lösas upp.

Phuong har "haft" "syster" Hai, Phuong har "inte längre" har "bearbetat" Hai.

Phuong är precis som en blomsterälskare. Älskar orkidéer, krysantemum, Thach blommor, pion, dahlia, rosor ... älskar alla blommor men älskar bara att älska, älskar säsongsbetonade, älskar varje månad, älskar efter omständigheterna ...

Phuong älskar blommor men är inte uppmärksam på att besöka och ta hand om dem. Phuong älskar blommor lite, älskar blommor en gång, älskar blommor en gång. Färdig kärlek lade Phuong blommor åt sidan, slog in blommorna i minnet så att han plötsligt ett ögonblick när kärleken flög iväg, han ångrade det.

Phương tänkte på två meningar i låten många gånger "syster" Hai bad Phuong ca om "syster" Hai att lyssna i mer än tio "sömnlösa" nätter på två personer:

över en dröm är kärlek bara ... smärta
Tårarna slutade falla, kärleken var långt borta, himlen var ledsen.

Phuong kunde inte fälla tårar i tid, men om hon ville hitta "syster" Hai, skulle hon vara som de två sista meningarna i Ledsen Sång :


Och inget annat, fredlig gammal form, den gröna säsongen
Vinden svepte trasig, bitter mot läpparna, drömmar är trasiga.


Hejdå "syster" Hai !.

Farväl till en blomma för livet Phuong visste aldrig hans namn!

Från och med den dagen fanns det inget som gjorde Phuong ivrigt, ingenting fick henne att känna sig varm varje gång hon fick en andra order att skickas till Lai Khe.

Troyes, Frankrike den 15 januari 2021

i romanen manuskript FLÖDANDE TID av TỪ VŨ .